مرغ سحر / قاصدک / مهر تو / وفا / سوگند / فریاد / چشم یاری / بهار دلکش / سمن بویان / گفتم غم تو دارم / غم عشق / دست به جان نمیرسد / بشنو از نی / رو سر بنه به بالین / یار دلنواز / بیهمگان به سر شود / یاران موافق / بوسههای باران / نیست چو من شیدایی / رندا
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۷۳۶۴۱
استاد محمدرضا شجریان حتی به گواه منتقدانش نیز استاد مسلم موسیقی ایران بود و در قلمرو موسیقی کلاسیک ایران زمین چهرهای بیبدیل بود که چه بسا هیچگاه تکرار نشود. «تابناک» به مناسبت بدرود حیات این چهره شاخص موسیقی ایران، مرور بر شماری از قطعات شجریان که پیش از این در «تابناک» منتشر شده بود، مینماید؛ آثاری که با خود خاطراتی را برای گروهی از مردم به ویژه دوستداران این استاد آواز ایرانی به همراه دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مرغ سحر
تصنیف مشهور مرغ سحر توسط بسیاری از اساتید برجسته آواز ایران اجرا شده است. اکنون یکی از اجراهای زنده استاد محمدرضا شجریان با همراهی داریوش پیرنیاکان و جمشید اندلیبی را در یکی از کنسرتهای بسیار قدیمی را در تابناک میبینید و میشنوید. مرغ سحر از ساختههای مرتضی نیداوود در دستگاه ماهور و بر اساس شعری از ملکالشعرای بهار است. اغلب خوانندگان بند اول این تصنیف را خواندهاند. اجرای زنده شجریان را که یکی از بهترین اجراهای این تصنیف است را در تابناک میبینید و میشنوید.
گفتم غم تو دارم
هابیل علیاف نوازنده برجسته کمانچه آذربایجان در دهه شصت به ایران سفر کرده بود و یک اجرای مشترک با محمدرضا شجریان داشت. در این اجرا همایون شجریان نیز تنبک مینوازند. یکی از قطعاتی که در این اجرا توسط شجریانِ پدر خوانده شد، قطعه «گفتم غم تو دارم» است که یکی از غزلیات مشهور حافظ است. این قطعه را در تابناک میبینید و میشنوید.
غم عشق
«غم عشق» یکی از غزلیات مشهور حافظ است که محمدرضا شجریان در کنسرت تاجیکستان اجرا کرد. این اجرای زنده را با این توضیح میبینید و میشنوید که کیفیت تصاویر در دسترس از این اجرا مطلوب نیست.
دست به جان نمیرسد
محمدرضا شجریان و گروه شهناز به رهبری مجید درخشانی یک اجرای زنده در سال 1390 در لندن داشتند. دست به جان نمیرسد یکی از اشعار سعدی است که استاد شجریان در این کنسرت اجرا کرده و این اجرا را اکنون در تابناک میبینید و میشنوید.
رو سر بنه به بالین
«رو سر بنه به بالین» یکی از غزلیات دیوان شمس مولوی است که محمدرضا شجریان ابتدا در آلبوم بوی باران و سپس در چند اجرا از جمله با همراهی گروه مجید درخشانی خوانده است. این اجرای زیبا را در تابناک میبینید و میشنوید.
بشنو از نی
«بشنو از نی» قطعهای از آلبوم دل مجنون محمدرضا شجریان است که متکی بر شعری در دفتر اول مثنوی معنوی مولوی اجرا شده است. این قطعه را که در کنسرتی با همراهی داریوش پیرنیاکان نوازنده تار، جمشید عندلیبی نوازنده نی و مرتضی اعیان نوازنده تنبک اجرا شده را در تابناک میبینید و میشوید.
بیهمگان به سر شود
«بیهمگان به سر شود» قطعهای با صدای محمدرضا شجریان و همراهی تار حسین علیزاده، کمانچه کیهان کلهر و تنبک همایون شجریان است که متکی بر شعری از دیوان شمس مولوی در کنسرت همنوا با بم اجرا شد. این قطعه را میبینید و میشنوید.
یاران موافق همه از دست شدند
محمدرضا شجریان با همراهی نوای تار حسین علیزاده و تنبک همایون شجریان در مراسم بزرگداشت سید نورالدین رضوی سروستانی، اجرای کوتاهی داشت و در جریان این اجرا، یکی از رباعیات خیام را اجرا کرده است. این قطعه را در تابناک میبینید و میشنوید.
قاصدک
قاصدک، نام آلبومی است با صدای محمدرضا شجریان و آهنگسازی و نوازندگی سنتور پرویز مشکاتیان، که در دستگاه ماهور و آواز دشتی اجرا شد. استاد شجریان و استاد مشکاتیان همچنین کنسرت قاصدک را برگزار کردند. قاصدک اشاره به شعر مشهور مهدی اخوان ثالث دارد. اجرای زنده این قطعه را در تصنیف ماهور و بیات ترک اجرا شده، در تابناک میبینید و میشنوید.
رندان سلامت میکنند
اجرای قطعه «مستان سلامت میکنند» که یکی از غزلیات مولوی در دیوان شمس -با تغییراتی- است را با صدای استاد محمدرضا شجریان در «تابناک» میبینید و می شنوید.
چشم یاری
استاد محمدرضا شجریان در یکی از اجراهای زنده شان، قطعه چشم یاری را خوانده اند؛ تصنیفی که بر اساس شعری از حافظ خوانده شده است. این قطعه را در «تابناک» میبینید و میشنوید.
مهر تو
قطعه مهر تو، یکی از قطعات اجرایی توسط محمدرضا شجریان با همراهی کیهان کلهر، حسین علیزاده و همایون شجریان است. این قطعه، بخشی از یکی غزلیات مشهور سعدی است. اجرای زنده بسیار قدیمی این قطعه را در تابناک میبینید و میشنوید.
سوگند
«سوگند» یکی از قطعاتی است که محمدرضا شجریان در اوج جوانی بر اساس شعری از مسعود محمودی، آهنگ سلیم فروزان و تنظیم فرهاد فخرالدینی خوانده است. این اجرای خاص را با این توضیح در تابناک میبینید که از کیفیت تصویر و صوت مطلوبی برخوردار نیست.
فریاد
«فریاد» قطعهای از محمدرضا شجریان متکی بر شعری به همین نام از مهدی اخوان ثالث است که شجریان در کنسرت همنو با بم، با همراهی تار حسین علیزاده، کمانچه کیهان کلهر و تنبک و همخوانی همایون شجریان اجرا کرد. این اجرا را در تابناک میبینید و میشنوید.
نیست چو من شیدایی
«نیست چو من شیدایی» یکی از قطعاتی است که محمدرضا شجریان در کنسرت و آلبوم قاصدک بر اساس یکی از غزلهای حافظ خوانده است. قاصدک با آهنگسازی و نوازندگی سنتور پرویز مشکاتیان و تنبک همایون شجریان اجرا شده است. اجرای این قطعه را در تابناک میبینید و میشنوید.
بهار دلکش
بهار دلکش از تصنیفهای بهاری به زبان فارسی در آواز ابوعطا و از آثار منسوب به درویش خان (غلامحسین درویش) است. این تصنیف در آواز ابوعطا، گوشه حجاز اجرا شدهاست. شاعر تصنیف عارف قزوینی بود و تاکنون خوانندگانی چون عبدالله دوامی، محمدرضا شجریان، علیرضا قربانی، وحید تاج و سالار عقیلی این تصنیف را اجرا کردهاند. اجرای محمدرضا شجریان که بیشک بهترین اجرا تاکنون است را با نوای تار محمدرضا لطفی میبینید و میشنوید.
یار دلنواز
«یار دلنواز» یک هم آوازی از محمدرضا و همایون شجریان است که در تور کنسرت و آلبوم فریاد ارائه شد. در اجرای این قطعه که با تکیه بر غزلی از حافظ است، حسین علیزاده نوار تار و کیهان کلهر همراهی میکنند. ثبت این قطعه را در اجرای مراکش در تابناک میبینید.
در دل و جان خانه کردی عاقبت
«در دل و جان خانه کردی عاقبت» یکی از قطعاتی است که استاد محمدرضا شجریان در یکی از اجراهای قدیمی با همراهی داریوش پیرنیاکان و جمشید اندلیبی خوانده است. این قطعه متکی بر شعری از مولانا است که در دیوانه شمس ثبت شده است. در تابناک میبینید و میشنوید.
بوسههای باران
«بوسههای باران» یکی از قطعات موسیقی است که محمدرضا شجریان در کنسرت فریاد در مراکش با تکیه بر شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی خواند. در این اجرا حسین علیزاده همنوا و نوازنده تار، کیهان کلهر نوازنده کمانچه و همایون شجریان در مقام همنوا و نوازنده تنبک، محمدرضا شجریان را همراهی کردند. این اجرا را در تابناک میبینید و میشنوید.
ناگهان پرده برانداختهای یعنی چه؟
«ناگهان پرده برانداختهای یعنی چه؟» یکی از اشعار مشهور حافظ است که محمدرضا شجریان در یکی از کنسرتهای قدیمی با همراهی داریوش پیرنیاکان و جمشید اندلیبی اجرا کرده است. این اجرای قدیمی زیبا را در تابناک میبینید و میشنوید.
هست شب
«هست شب» یکی از قطعاتی است که محمدرضا شجریان در آلبوم قاصدک و همچنین کنسرت قاصدک اجرا خوانده است. این قطعه بر اساس شعری از مجموعه «ماخ اولا» نیما یوشیج خوانده شده است. اجرای زنده این قطعه را که با آهنگسازی و نوازندگی سنتور پرویز مشکاتیان و تنبک همایون شجریان اجرا شده را در تابناک میبینید و میشنوید.
دل مجنون
«دل مجنون» یکی از غزلیات دیوان شمس مولوی است که محمدرضا شجریان در کنسرت تاجیکستان بخشهایی از آن را اجرا کرد. این اجرای زنده را با این توضیح میبینید و میشنوید که کیفیت تصاویر در دسترس از این اجرا مطلوب نیست.
ای ساکن جان من
محمدرضا شجریان و گروه شهناز با رهبری مجید درخشانی یک اجرای زنده در سال 1390 در لندن داشتند. «ای ساکن جان من» یکی از غزلیات مولانا جلال الدین بلخی است که استاد شجریان در این کنسرت اجرا کرد و اکنون در تابناک میبینید و میشنوید.
سمن بویان
«سمن بویان» یکی از قطعاتی است که محمدرضا شجریان در قالب تور کنسرت فریاد و همچنین آلبوم فریاد ثبت کرد. اجرای این قطعه با همراهی تار حسین علیزاده، کمانچه کیهان کلهر و تنبک و همخوانی همایون شجریان که در اجرای مراکش ثبت شده را در تابناک میبینید و میشنوید.
سودای تو
«سودای تو» یکی از غزلیات دیوان اشعار سعدی است که محمدرضا شجریان در آلبوم فریاد خوانده است. اجرای این قطعه را با همراهی تار حسین علیزاده، کمانچه کیهان کلهر و تنبک همایون شجریان که در کنسرت فریاد اجرا شده را در تابناک میبینید و میشنوید.
وفا
«وفا» یکی از قطعاتی است که محمدرضا شجریان در کنسرت یونسکو و پس از دریافت نشان پیکاسو با همراهی بهروز همتی نوازنده تار، سعید فرجپوری نوازنده کمانچه و همایون شجریان نوازنده تنبک اجرا کرد. این اجرا را در تابناک میبینید و میشنوید.
منبع: تابناک
کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 اربعین محمدرضا شجریان همایون شجریان محمدرضا شجریان موسیقی ایرانی مرور آثار شجریان موسیقی موزیک ویدیو مرغ سحر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 اربعین محمدرضا شجریان همایون شجریان قطعه را در تابناک می بینید و می شنوید محمدرضا شجریان در کنسرت استاد محمدرضا شجریان محمدرضا شجریان همایون شجریان اجرای این قطعه اجرا شده اجرای زنده دیوان شمس اجرا کرده اجرا شد مرغ سحر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۷۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چشم انتظاری تاریخ بر بالین ریسباف پیر؛ رویای اصفهان تعبیر میشود
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها- مریم یاوری: کارخانه ریسباف، نامی آشنا در صنعت نساجی اصفهان است، شاید این کارخانه را بتوان تنها بازمانده ۹ کارخانه بنام ریسندگی در اصفهان نامید.
«بافناز» مدتهاست که برای همیشه از صفحه میراث صنعتی استان پاک شده است، از «صنایع پشم» که رو به روی کارخانه ریسباف قرار دادشت تنها یک سردر و کوشک میانی باقی مانده است، «نختاب» حفظ اما تغییر کاربری یافت و در این میان، حفظ ریسباف به دلیل باقی ماندن تمام قسمتهایش و اهمیت سبک معماری و قرارگیری آن در محور تاریخی فرهنگی چهارباغ باری سنگین بر دوش مسؤولان گذاشت.
ثبت ملی ریسباف در سال ۸۱
کارخانه ریسباف دومین کارخانه ریسندگی اصفهان، که در سال ۱۳۱۱ با مشارکت جمعی از سرمایهداران در اصفهان راهاندازی شد. این اثر در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با این اقدام از گزند دستدرازی شهرسازان به دور ماند، از دولت دهم تاکنون تعیین تکلیف این کارخانه روی زمین مانده و برای آن تصمیم جدی گرفته نشده بود.
برخی دلیل این تأخیر در تحقق برنامهها را «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» میدانند اما این موضوع حل نشدنی نبوده که یک بنای تاریخی خاص را این همه سال معطل بگذارد، هر چند در آذر سال گذشته ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.
ترکیبی از معماری ایرانی و آلمانی در ساخت ریسباف
طراحی کارخانه ریسباف توسط استاد معماری بهنام «معتمدی» و زیر نظر مهندس آلمانی «ماکس شونمان» انجام شد که البته تأثیر مستقیم آثار پیتر بهرنز، معمار آلمانی، در معماری این کارخانه مشهود است. البته باید یادآور شد که کارخانه ریسباف با حمایتهای حکمران اصفهان به نام «افشار» تأسیس شد که معتقد بود «دولت تاجر بدی است و دولت باید تسهیلات بهوجود آورد و وسایل کار را حاضر کند و مردم باید با سرمایههای خود کارخانه ایجاد کرده و آن را اداره کنند» بر اساس سندهای برجا مانده از این شرکت سهامی، این حکمران عدهای تجار گمنام ولی سرمایهدار را تشویق کرد تا شرکت ریسندگی ریسباف را با «سرمایه ۵۰۰ هزار تومان» تأسیس کردند و بهسرعت ماشینآلات آن را بهوسیله برادران کورس از انگلستان خریدند.
این بنا از زیباترین کارخانههای دوران پهلوی اول در شهر اصفهان است که بخش بزرگی از ضلع غربیِ سایت این کارخانه، به ورودی و فضاهای اداری و خدماتی، و سایر جوانب به فضای انبار اختصاص دارد. همچنین فضاهای کارگاهی در میانه سایت، توسط این فضاهای پیرامونی احاطه شده و ضلعهای شمالی و جنوبی کارخانه، دیواری بلند با نمایی ساده دارند. در میانه سایت، سالنهای تولید، در سمت غرب سالنهای تکمیل، در سمت شمال غربی و سالن رنگرزی در سمت جنوب شرقی، مکانیابی شده است.
برج تصفیه در ضلع شمالی مجموعه و دودکش کارخانه در ضلع شرقی (استعارهای نوین از منارههای کهن که با بلندای خود، گونهای نقش نمادین و نشانه شهری دارد)، از دیگر احجام تشکیل دهنده این مجموعه صنعتی است. فضاهای ورزشی و فضای شیرخوارگاه برای کودکان زنان شاغل از دیگر فضاهایی است که در سایت این کارخانه منظور شده امت متأسفانه موقعیت شیرخوارگاه مشخص نیست.
نسرین فقیه در کتاب «آغاز معماری صنعتی ایران»، کارخانه ریسباف را ترکیب موفق «مدلهای گذشته و مضامین جدید» دانسته که با «نقشبندیهای عمودی و نیز با القا تصویر کوهستان» به «تئاتر پولستیک» بسیار شبیه است که از نمونههای نحوه عطف معماران اکسپرسیونیست به طبیعت بود. او به استفاده از تلفیق معماری سنتی و بومی با مظاهر و تکنولوژی جدید به دست معمار و صنعتگر ایرانی، در بناهای کارخانههای اصفهان از جمله کارخانه ریسباف اشاره کرده و سردر این کارخانه را که به «کلیدهای اُرگ» شباهت دارد مانند کلیسای گرانتویک در اطراف کپنهاگ اثر «کلینت» میداند.
«ریسیاف» ۷۴ هزار متر مساحت دارد
شهرام امیری، سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به مهر گفت: خوشبختانه در کارخانه ریسباف اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.
وی با بیان اینکه به دنبال مصوبه هیأت وزیران مبنی بر واگذاری کارخانه ریسباف از سوی بانک ملی به میراث فرهنگی ۲۸ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ توافقنامهای بین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونت عمرانی استانداری و شهرداری اصفهان منعقد شد، ادامه داد: بر اساس این توافقنامه شهرداری اصفهان مرمت و احیای کارخانه ریسباف را در دستور کار قرار داد.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالعات احیای این کارخانه در حال انجام است، افزود: مستندسازی از شرایط آن تا قبل از واگذاری به شهرداری اصفهان نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه کارخانه ریسباف مجموعهای بزرگ و دارای ۷۴ هزار متر مربع وسعت، ۵۸ هزار متر مربع زیربنا است، تصریح کرد: این کارخانه دارای ۶ سوله بزرگ، ساختمان اداری، ساختمان فروش و … است.
امیری با اشاره به اینکه بحث حقوقی کارخانه ریسباف در دولت در حال پیگیری است، ابراز کرد: حفظ حق و حقوق بانک ملی در این پروژه حفظ خواهد شد و از سویی نیز قرار است این مجموعه به عنوان موزه منطقهای اصفهان معرفی خواهد شد.
وی با بیان اینکه بر اساس قانون همه استانهای بزرگ از ۱۰ سال گذشته تاکنون باید موزه منطقهای را راهاندازی میکردند، گفت: تاکنون تنها موزه منطقهای در مشهد و در کنار کوه سنگی ایجاد شده است.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از اهداف راهاندازی موزه منطقهای در کارخانه ریسباف حفظ این بنا است، تصریح کرد: از سوی دیگر نیز این کارخانه ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به موزه دارد.
۱۵ هزار شیء تاریخی در اصفهان در انتظار راهاندازی موزه
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار شیء تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان موجود است، افزود: در صورت بازسازی این کارخانه این اشیا در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت.
امیری ادامه داد: البته باید توجه داشت که با توجه به وسعت کارخانه ریسباف ایدههای مختلفی از جمله موزه صنایع دستی، موزه کودک، موزه صنعت و … برای آن در نظر گرفته شده است، امکان تجمیع همه این ایدهها در این محل وجود دارد.
تخریب تا ۶۰ درصدی برخی از ساختمانهای ریسباف
وی با تاکید بر اینکه در گام نخست نجات ریسباف را در دستور کار داریم، افزود: این کارخانه تاکنون نیز آسیبهای زیادی دیده به گونهای که در برخی از ساختمانهای آن شاهد ۵۰ تا ۶۰ درصد تخریب هستیم.
سخنگوی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف از همه دانشگاههای معتبر کشور و حتی بینالمللی استفاده خواهیم کرد، ابراز کرد: این کارخانه قابلیت برگزاری مسابقه بینالمللی برای دریافت ایدههای خوب را نیز دارد.
امیری با تاکید بر اینکه همه طرحهای در دستور کار برای احیا و بازسازی کارخانه ریسباف باید تائیدیه میراث فرهنگی را دریافت کند، اضافه کرد: در حال حاضر سولهها به دلیل داشتن سقف شیروانی تا حدود ۸۰ درصد سالم هستند اما ساختمانهای جانبی به ویژه در محوز جنوب در خیابان هفت دست آسیب جدی دیده است و یکسری از انبارها در قسمت شمال نیز خیلی آسیب دیده است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰ سال است که کارخانه ریسباف رها شده و این شرایط ناشی از همین رها سازی این مجموعه تاریخی است، ادامه داد: امیدواریم شهرداری هر چه زودتر عملیات احیا و مرمت را آغاز کند.
قرار بود کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی شود
علی قاسمزاده، شهردار اصفهان نیز در خصوص این موزه در جلسهای با اعضای شورای شهر اصفهان گفته بود که این کارخانه در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی میشود.
او در این جلسه ادامه داد: با همکاری استانداری، شهرداری و اداره ارشاد تلاش میشود تا این مجموعه به میراث فرهنگی شهر و بزرگترین موزه شهر و حتی کشور تبدیل شود.
شهردار اصفهان گفته بود: همزمان با بهرهبرداری مرمت آن نیز انجام میشود تا در نهایت تبدیل به مکانی شود که جزو رؤیای شهر بوده است.
قاسمزاده با تاکید بر اینکه همه باید در کنار هم از هویت شهر دفاع کنیم، ادامه داد: در رمزگشایی تمدن صفویه یکی از رموز این بود که عالم، هنرمند و سیاستمدار زبان یکدیگر را فهمیدند اگر یکی از این سه ضلع نبود نقش جهان خلق نمیشد، در حال حاضر نیز اگر در اصفهان بخواهیم آثار هنری خلق کنیم باید کنار هم باشیم، ریسباف باید موزه ملی اصفهان شود، این اراده در دولتمردان شهر ایجاد شده، شما باید کمک کنید.
هر چند زمزمههایی در خصوص احیا و مرمت کارخانه ریسباف به گوش میرسد اما تا اقدامی جدی و اجرایی برای احیای آن صورت نگیرد، باورمان نمیشود که ریسباف نجات یافته است.
کد خبر 6095911