تفاوتهای خواص با عموم مردم در نگاه امیرالمؤمنین/ خشم خواص را خشنودى همگان بیاثر مىکند
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۵۹۰۲۰۲
اگر رضایت عامه باشد، عصبانیت خواص اشکالی ندارد. حضرت امیر فرمود «خشم عمومى مردم، خشنودى خواص (نزدیکان) را از بین مىبرد، اما خشم خواص را خشنودى همگان بیاثر مىکند.» ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
حجتالاسلام میثم رستمی محقق و پژوهشگر دینی، در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، موضوع عدالتگستری و جلب رضایت عمومی را یکی از مهمترین موضوعات نامه امیرالمؤمنین علیهالسلام به مالک اشتر معرفی کرد و گفت: امیرالمؤمنین علیهالسلام خطاب به مالک مینویسد «دوست داشتنىترین چیزها نزد تو، در حق میانهترین و در عدل فراگیرترین باشد؛ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَیْکَ أَوْسَطُهَا فِی الْحَقِّ وَ أَعَمُّهَا فِی الْعَدْلِ وَ أَجْمَعُهَا [لِرِضَا] لِرِضَى الرَّعِیَّةِ».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: سپس امیرالمؤمنین علیهالسلام یکی دیگر از امور دوستداشتنی را جلب خشنودی مردم معرفی کرد و فرمود امری که گسترش آن به حدی باشد که جلب خشنودی مردم را در پی داشته باشد نزد تو محبوب باشد؛ یعنی نگاه حکومت اسلامی بر خلاف حکومتهای سرمایهداری بهسوی رضایت عامه است؛ چرا که حکومتهای سرمایهداری فقط به منافع خواصّ سرمایهدار توجه دارند. سپس حضرت میفرماید خشم عامه، رضایت خواص را از بین میبرد. تو کاری نکن که تنها خواص رضایت داشته باشند؛ و اگر بخواهی برای مردم کار کنی، خواص ناراحت میشوند. سپس ادامه میدهند اگر رضایت عامه باشد، عصبانیت خواص اشکالی ندارد. حضرت فرمود «خشم عمومى مردم، خشنودى خواص (نزدیکان) را از بین مىبرد، اما خشم خواص را خشنودى همگان بیاثر مىکند.»
رستمی با تصریح بر اینکه روی صحبت امیرالمؤمنین علیهالسلام با خواصی است که برای آبادانی دنیا تلاش میکنند، افزود: حضرت ادامه میدهند «خواصّ جامعه، همواره بار سنگینى را بر حکومت تحمیل مىکنند، زیرا در روزگار سختى یاریشان کمتر و در اجراى عدالت از همه ناراضىتر و در خواستههای خود پافشارتر و در عطا و بخششها کم سپاستر و به هنگام منع خواستهها دیر عذر پذیرتر و در برابر مشکلات کماستقامتترند.» حضرت اشاره دارند این دسته از خواص درخواستشان در زمان آسانی بر والی زیاد است، مدام از والی طلب میکنند و درخواست وام دارند؛ سختی و مصیبتی هم که رخ میدهد، کمترین کمک را همین خواص میکنند. دیگر اینکه نسبت به انصاف خیلی کراهت دارند؛ أَکْرَهَ لِلْإِنْصَاف. امیرالمؤمنین علیهالسلام در ادامه فرمایشات خویش، مردم را ستونهای دین معرفی کرده و مینویسند: «ستونهاى استوار دین و اجتماعات پرشور مسلمین و نیروهاى ذخیره دفاعى، عموم مردمند؛ إِنَّمَا [عَمُودُ] عِمَادُ الدِّینِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِینَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ»
این استاد حوزه علمیه رهبر انقلاب را نمونه بارز عمل به دستورات امیرالمؤمنین علیهالسلام معرفی کرد و گفت: درباره رهبر معظم انقلاب نیز بارها مشاهده کردیم که رکن جامعه دینی را مردم معرفی میکنند و خطاب ایشان عمدتاً با توده مردم است و آنها را جلوتر از خواص معرفی میکنند. سپس حضرت ادامه میدهند «پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد؛ مَیْلُکَ مَعَهُم» بنابراین اگر دموکراسی حقیقی هم در دنیا باشد، در جایی است که رهبری مقتدر و طرفدار حقوق مردم وجود داشته باشد.
انتهایپیام/
R1392/P/S4,37/CT3 واژه های کاربردی مرتبط امام علی (ع)منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام علی ع امام علی ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۵۹۰۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، در سالروز شهادم ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت جای جای لرستان در غرق در عزا و ماتم است.
برخی بیست و پنجم شوال و برخی نیمه رجب را روایت کرده اند، اما روایت بیست و پنجم شوال مشهور تر است. در دوران امامت امام صادق (ع)، به علت ضعف حکومت اموی، آزادی بیشتری برای ابراز عقیده به وجود آمد و بحثهای علمی بسیاری در موضوعات مختلف در گرفت. این آزادی علمی و دینی که برای کمتر امامی از ائمه دوازده گانه وجود داشت، سبب شد تا شاگردان امام آزادانه در مباحث علمی شرکت کنند.ابان بن تغلب گزارش کرده است که مردم در مسجد از او سؤالات فقهی شان را می پرسیدند. امام صادق(ع) با استفاده از این فرصت، روایات فراوانی در زمینه های گوناگونِ فقه، کلام و...بیان کرد.
به گفته ابن حَجَر هیتمی، مردم از او دانش های فراوان نقل می کردند و آوازه او به همه جا رسیده بود.
حضرت صادق تا سن ۱۲ سالگی معاصر جد گرامیش حضرت سجاد بود و مسلما تربیت اولیه او تحت نظر آن بزرگوار صورت گرفته و امام (ع) از خرمن دانش جدش خوشه چینی کرده است.
حضرت امام صادق (علیه السلام) در بیست و پنجم شوال سال ۱۴۸ هـ ق در حالى که ۶۵ سال از عمر مبارک آن حضرت گذشته بود به دستور منصور عباسى به وسیله انگور زهرآلود مسموم شد و به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در کنار پدر و جد و عموى خود امام مجتبى (علیه السلام) به خاک سپرده شد.